duminică, 25 noiembrie 2012

Le programme de FLE, la X -e

ce que vous devez savoir à la fin de la 10-e

clasa a X -a

PROGRAMA 2 (limba modernă 2 – pentru toate filierele, profilurile şi specializările)

COMPETENŢE SPECIFICE ŞI FORME DE PREZENTARE A CONŢINUTURILOR

1.      Receptarea mesajelor transmise oral sau în scris în diferite situaţii de comunicare
Competenţe specifice
Forme de prezentare a conţinuturilor
1.1 Identificarea unor informaţii specifice dintr-un text citit / ascultat pe subiecte familiare, articulat clar şi cu viteză normală
1.2 Desprinderea sensului global / a ideilor esenţiale dintr-un text, pe baza unor întrebări de sprijin
1.3 Deducerea înţelesului unor elemente lexicale necunoscute cu ajutorul contextului
1.4 Selectarea unor informaţii relevante din fragmente de texte informative, instrucţiuni, tabele, hărţi, pentru a îndeplini o sarcină de lucru
· Prezentări orale / scrise (de dificultate şi lungime medie) pe teme de interes
· Texte de complexitate medie, autentice sau adaptate (articole, fragmente din articole, extrase din presa de tineret)
· Dialoguri, conversaţii
· Diverse configuraţii text-imagine
· Grafice şi tabele
· Înregistrări audio / video din prezentări de ştiri radio / TV

2.      Producerea de mesaje orale sau scrise adecvate unor contexte variate de comunicare
Competenţe specifice
Forme de prezentare a conţinuturilor
2.1 Redactarea de instrucţiuni, anunţuri de mică publicitate, pagini de jurnal
2.2 Elaborarea – oral sau în scris – unei descrieri simple a unui eveniment sau a unor experienţe personale, pe bază de suport vizual sau pornind de la un plan de idei
·         Redactări cu caracter personal
·         Scurte anunţuri destinate spaţiului public (anunţuri de mică publicitate)
·         Prezentare orală / scrisă
·         Descrieri de obiecte, persoane
·         Paragrafe pe diverse arii tematice

3.      Realizarea de interacţiuni în comunicarea orală sau scrisă
Competenţe specifice
Forme de prezentare a conţinuturilor
3.1 Exprimarea poziţiei (acord / dezacord) faţă de opiniile exprimate în cadrul unei discuţii
3.2 Comunicarea în vederea realizării unei sarcini care necesită un schimb de informaţii simplu şi direct
3.3 Redactarea unor mesaje de răspuns în care sunt exprimate mulţumiri sau scuze
3.4 Notarea informaţiilor pertinente dintr-o comunicare pe subiecte cunoscute, rostită clar şi rar, pe care o poate întrerupe pentru a cere formulări sau repetări
·         Dialogul
·         Conversaţia cotidiană
·         Mesaje personale
·         Scrisori personale simple
·         funcţiile comunicative ale limbii necesare exercitării acestor competenţe

4.      Transferul şi medierea mesajelor orale sau scrise în situaţii variate de comunicare
Competenţe specifice
Forme de prezentare a conţinuturilor
4.1 Înregistrarea informaţiilor receptate oral sau în scris sub formă de notiţe cu suport dat
4.2 Reducerea unui paragraf la o idee esenţială
4.3 Reformularea, la cererea interlocutorului, a unei replici în cadrul unei conversaţii pe teme familiare
·     Fragmente de texte de informare generală
·     Fişe şi instrucţiuni de lucru
·     Dialogul şi conversaţia
·     Înregistrări audio / video din dotarea şcolii sau realizate de profesor


CONŢINUTURI RECOMANDATE pentru Programa 2

(limba modernă 2 – pentru toate filierele, profilurile şi specializările de licee)
I. temE
Se recomandă ca activităţile de învăţare la L2 să fie proiectate şi realizate în contextul următoarelor teme:
DOMENIUL PERSONAL
Relaţii interpersonale în familie şi în societate
Viaţa personală (locuinţa*, alimentaţie*, hobby, activităţi de timp liber)
Universul adolescenţei  (viaţa cotidiană)
DOMENIUL PUBLIC
Ţări, regiuni, oraşe – obiective  turistice, culturale
Aspecte din viaţa socială / locuri publice
Mediul înconjurător
DOMENIUL OCUPAŢIONAL
Cunoaşterea unor aspecte semnificative din viaţa profesională (activităţi şi profesiuni)

DOMENIUL EDUCAŢIONAL. CULTURĂ ŞI CIVILIZAŢIE
Elemente importante din universul cultural francez şi francofon (de exemplu : datini, obiceiuri, sărbători tradiţionale, mâncăruri specifice etc.)
Mass-media
Personalităţi din sfera culturală / ştiinţifică / sportivă

II. acte de vorbire
Pe parcursul clasei a X-a, la limba modernă 2 se vor achiziţiona / consolida şi utiliza următoarele acte de vorbire:
          A solicita şi a oferi informaţii generale
          A solicita şi a oferi informaţii de ordin personal
          A solicita şi a oferi informaţii despre locuri de interes turistic
          A solicita şi a oferi informaţii despre evenimente, experienţe şi activităţi
          A solicita şi a expune o părere
          A invita / a face o propunere; a accepta / a refuza o invitaţie / propunere
          A descrie persoane şi obiecte
          A exprima obligaţia
          A exprima o dorinţă sau o preferinţă
          A da instrucţiuni
Actele de vorbire enumerate mai sus pot fi introduse potrivit nevoilor de exersare / îmbogăţire a funcţiilor de comunicare (fără o prezentare punctuală, explicită).
III. ELEMENTE DE CONSTRUCŢIE A COMUNICĂRII:
    Pe parcursul clasei a X-a, la limba modernă 2 se recomandă  a se opera cu următoarele elemente de construcţie a comunicării:
a.   Elemente fonetice şi lexicale
-          cuvinte, sintagme corespunzând domeniilor tematice şi actelor de vorbire specificate mai sus
-          sinonime şi antonime.
b.  Elemente gramaticale
· Articolul şi substantivul
-          articolul hotărât şi nehotărât*[1] [consolidare]
-          cazuri de substituire a articolului partitiv* [consolidare]
-          substantivul – cazuri particulare (gen, număr)
· Adjectivul
-          adjectivul calificativ : acordul şi gradele de comparaţie*
-          adjectivul posesiv*
-          adjectivul demonstrativ*
-          adjectivul nehotărât* (forme frecvente)
-          adjectivul numeral cardinal*
· Pronumele
-          pronumele personale complement direct şi indirect (locul lor în fraza asertivă şi imperativă) [consolidare]
-          pronumele posesiv
-          pronumele demonstrativ*
-          pronumele relativ simplu* şi compus
-          pronumele nehotărât (forme frecvente)
-          pronumele adverbiale en şi y *
· Verbul
-          modul indicativ*[2]: prezent, imperfect, perfect compus, mai mult ca perfect, viitor [consolidare]
-          modul condiţional: condiţionalul prezent*şi trecut; si condiţional (I, II*, III)
-          forme verbale perifrastice (aller,…. venir de,…… être en train de + infinitiv)
-          modul subjonctiv: subjonctivul prezent: formare (verbe regulate şi neregulate frecvente) şi contexte de utilizare de mare frecvenţă
-          modul participiu : forme (participiul prezent, trecut: recunoaştere); acordul participiului trecut.
-          modul infinitiv: construcţiile V + Inf., V + à+ Inf., V + de+ Inf.
· Adverbul (elemente cu mare frecvenţă în comunicare)
-          adverbe de mod, de cantitate, de timp, de loc, de afirmaţie şi de negaţie* [consolidare]
-          adverbe cu grade comparaţie neregulate (bien, mal) *
· Prepoziţii şi conjuncţii
-          elemente cu mare frecvenţă în comunicare* [consolidare]
· Tipuri de fraze: asertivă (afirmativă şi negativă), interogativă, imperativă*
c.   Lectura imaginii

NOTA1: Categoriile gramaticale enumerate aparţin metalimbajului de specialitate. În cadrul comunicării didactice, ele vor fi introduse în mod raţional, potrivit nevoilor de exersare / îmbogăţire a funcţiilor comunicative şi nu vor face obiectul unei evaluări explicite.
NOTA2: Consolidarea se referă la reluarea elementelor de construcţie a comunicării, cu îmbogăţirea valenţelor comunicative şi / sau diversificarea contextelor de utilizare, fără o prezentare punctuală,  explicită, ele fiind abordate în cadrul achiziţiei globale.

 

 




[1] Conţinuturile marcate cu semnul * nu vor fi abordate autonom, ci global, integrate în structurile în care se impun.
[2] Conţinuturile marcate cu semnul * nu vor fi abordate autonom, ci global, integrate în structurile în care se impun.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu